S nezvykle náročnou zimou si krajští silničáři poradili

 

Letošní zima byla nejnáročnější za poslední čtyři roky. Alespoň tak to vyplývá ze statistik Správy a údržby silnic Pardubického kraje. Zimní období je definováno měsíci listopad až březen následujícího roku a právě leden 2017 byl v tomto čase nejnáročnější. Technika najezdila a ošetřila na 186 tisíc kilometrů, což je čtyřnásobek oproti stejnému období v loňském roce. Finanční náklady vzrostly na jeden a půl násobek předchozích dvou let a dosáhly částky téměř 50 milionů korun.

Správa a údržba silnic Pardubického kraje udržuje silnice II. a III. třídy ve vlastnictví svého zřizovatele, tedy Pardubického kraje. Stará se o silniční síť v rozsahu více než 3 a půl tisíce kilometrů. V tomto množství je zahrnuta i zimní údržba silnic I. třídy v našem kraji, kterou správa silnic dělá pro ministerstvo dopravy. Jen 132 kilometrů z nich silničáři neudržují pro malý dopravní význam a neúměrně vysoké náklady. „Zimní údržba nás za zimní období 2016 / 2017 stála přibližně částku 110 milionů korun. Je v tom zahrnuto i pět milionů korun, které během dubna vynaložíme na úklid vozovek po zimním období,“ prozrazuje ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.

Leden

Se začátkem ledna, kdy se na území Pardubického kraje objevily první sněhové srážky, vyjelo během jediného dne do terénu na dvě stě padesát vozidel zimní údržby. Některá z nich najezdila i 400 kilometrů za noc. Sněhové závěje a jazyky se tvořily nejen ve vyšších nadmořských výškách, ale i v nižších polohách. Práci silničářům komplikoval zejména silný nárazový vítr, který společně s vydatným sněžením hrozil vyhlášením kalamity. Tu se krajské Správě a údržbě silnic Pardubického kraje ale podařilo odvrátit. „V druhé polovině ledna situaci na silnicích navíc komplikovala ledovka, na některých místech jsme museli využít i speciální strojovou techniku, tzv. ledořez,“ doplňuje ředitel Němec. Za tyto první dva týdny roku silničáři najezdili více než 100 tisíc kilometrů.

Únor

Situace se příliš nezměnila ani v únoru, kdy se navíc přidalo i časté střídání teplot a výrazné rozdíly mezi nočními a denními hodnotami. To se výrazně podepsalo i na stavu silnic. Na celkovou opravu silnic má Správa a údržba silnic Pardubického kraje vyčleněnou částku cca 100 milionů korun, dalších dvanáct milionů přislíbil Pardubický kraj právě na odstraňování škod po zimě.

Březen a duben

„Březen už byl podobný předcházejícím letům. Díky nadprůměrným teplotám jsme už žádné extrémní situace řešit nemuseli,“ dodal ještě ředitel organizace Miroslav Němec. Přesto silničáři znovu museli vyjet. Po Velikonocích začalo sněžit zejména na Lanškrounsku a Žamberecku, kde místy napadlo až 10 centimetrů sněhu a kde se tvořily sněhové jazyky. Za toto krátké období silničáři spotřebovali 34 tun inertního materiálu a soli.

Drahá zima

„Za celé zimní období loňského a letošního roku, tedy přelom 2016 a 2017, jsme spotřebovali třikrát více inertního materiálu než obvykle. Konkrétně to bylo více než 20 tisíc tun. K tomu jsme spotřebovali dalších téměř osm tisíc tun soli,“ vypočítává provozní náměstek Správy a údržby silnic Pardubického kraje Marian Cvrkal. Že byla zimní údržba nákladnější než v minulých obdobích, dokazují i celkové náklady. V předchozích letech se pohybovaly okolo částky 100 milionů korun, letos to podle aktuálních odhadů bude minimálně o deset milionů více.

PR

 

Aktuální číslo

Inzerce v Evropských novinách

Spolupracujte s námi a inzerujte v tištěném i webovém vydání.

Více info zde.

Rozhovory

stating

Evropské instituce

  • Evropský účetní dvůr

    Zatímco v minulých číslech Evropských novin jsme se zaměřili hned na dvě významné soudní instituce, tentokrát se v naší pravidelné rubrice podíváme do světa financí. V našem hledáčku je totiž...

    Číst dál...