Prodej luxusního zboží stoupá

jewelry 2325756 1920Pokud by se aktuální stav světové ekonomiky měřil objemem prodaných luxusních předmětů, byla by globální situace nadmíru pozitivní. Rok 2017 a 6,7 bilionu korun celosvětově vynaložených na osobní luxusní předměty je totiž historicky nejvyšší částka. Objem nákupů luxusního zboží a luxusních zážitků vloni vystoupal na 30,8 bilionu korun, což je o 5 % více než v roce 2016. Údaje uvádí studie poradenské společnosti Bain & Company. Rostoucí zájem o luxus je i v České republice. Například největší české klenotnictví ALO diamonds zvýšilo počet prodaných investičních šperků v cenové kategorii nad 100 000 Kč o 37 %.

Podle Alojze Ryšavého, klenotníka a majitele největšího českého klenotnictví ALO diamonds, se sílící celosvětový zájem o luxusní zboží projevuje i v Česku a na Slovensku, kde je stále více lidí, kteří ukládají své dlouhodobě volné finanční prostředky do prémiových klenotů. „Češi a Slováci výrazně zvýšili svůj zájem o investiční klenoty. Za zvýšenými prodeji stojí postoj, že je lepší kupovat věci, jejichž hodnota ihned po zakoupení nezačíná klesat, ale naopak dlouhodobě růst,“ říká Alojz Ryšavý a dodává: „Podle našich statistik se počet prodaných investičních šperků v hodnotě nad 100 000 korun v roce 2017 v Česku meziročně zvýšil o 37 % a na Slovensku o 51 %. Největší růst prodejů v Česku zaznamenala kategorie šperků v cenovém rozmezí 150 000 až 200 000 korun, a to o výrazných 54 %.“

Čína v roce 2017 vykázala vyšší útraty za luxusní zboží a služby. Prodeje oproti předešlému roku vzrostly o výrazných 15 %. Podle Bain & Company Číňani v tomto segmentu vloni utratili zhruba 514 miliard korun „Slušné růsty tržeb hlásí čínští obchodníci s diamantovými šperky, jejichž prodeje vloni výrazně oživily. Čínská klenotnictví hlásí meziroční růst prodejů až o 18 %. Dovoz zpracovaných diamantů do země, měřeno jejich hodnotou za první pololetí 2017, vzrostl o 7 %,“ dodává Alojz Ryšavý, který s diamanty na světových burzách obchoduje více než 20 let.

Touha Číňanů po diamantových špercích by měla růst i v letošním roce, a to dokonce rychleji než v USA, kde se tradičně prodává nejvíce klenotů s diamanty na světě. Podle společného průzkumu těžařské společnosti Alrosa a výzkumné agentury GfK plánuje 86 % Číňanů, kteří za poslední rok koupili nebo dostali diamantový šperk, pořízení dalšího během nadcházejících 12 měsíců. V USA má takové plány jen 59 % dotázaných.

Světový trh s luxusním zbožím a luxusními zážitky roste. Růst podpořil hlavně větší objem uskutečněných nákupů a až poté růst cen. Prodeje posílily ve většině světových regionů a vzrostla tržní síla rezidentů i turistů. Hlavním tahounem segmentu byly prodeje luxusních aut, které meziročně vzrostly o 6 % na 12,56 bilionu korun. Prodej drahých vín a jídla vzrostl o 6 % a velmi výrazný 14% skok vykázaly nákupy zážitkových plaveb na luxusních lodích. Prodeje osobních luxusních předmětů vzrostly na rekordní hodnotu. Lidé po celém světě za ně vloni podle Bain & Company zaplatili 6,7 bilionu korun. Prodejům pomohly hlavně útraty Číňanů, a to jak na domácím trhu, tak i ve světě.

Podle Bain & Company znatelně posílil evropský trh. Nákupy luxusního zboží a luxusních zážitků meziročně vzrostly o 6 % na 2,2 bilionu korun (87 miliard eur). Prodeje tak Evropu opět zařadily mezi přední regiony s významným množstvím uskutečněných obchodů v tomto segmentu. Útraty turistů pomohly Velké Británii, Španělsku a Francii. Kupní síla rezidentů posílila hlavně v Německu. (hub)

Aktuální číslo

Inzerce v Evropských novinách

Spolupracujte s námi a inzerujte v tištěném i webovém vydání.

Více info zde.

Rozhovory

stating

Evropské instituce

  • Evropský účetní dvůr

    Zatímco v minulých číslech Evropských novin jsme se zaměřili hned na dvě významné soudní instituce, tentokrát se v naší pravidelné rubrice podíváme do světa financí. V našem hledáčku je totiž...

    Číst dál...