Svitavské cestmistrovství bude v novém
V areálu svitavské pobočky Správy a údržby silnic Pardubického kraje se rozjela velká stavební akce o dvou fázích. Na místě už vysloužilého skladu na posypový materiál vyroste nová hala s výrazně vyšší kapacitou, která silničářům ušetří nemalé finanční prostředky. Moderního zázemí se dočkají také zaměstnanci. Stavební práce mají finišovat na podzim.
V půlce dubna stavební firma obsadila svitavský areál a hned se pustila do první fáze renovace. Tou je demolice zchátralé haly, ve které silničáři skladují posypový materiál. Na jejím místě vyroste do konce září zbrusu nová hala. „Situace už byla svízelná, protože původní objekt ze 70. let minulého století se nacházel v havarijním stavu,“ konstatoval náměstek hejtmana Pardubického kraje pro dopravu a dopravní obslužnost Michal Kortyš. Výstavbu za 25 milionů korun financuje Pardubický kraj prostřednictvím účelové investiční dotace. „Je to nejrozsáhlejší investice na jednom cestmistrovství za dobu fungování Správa a údržby silnic Pardubického kraje,“ podotkl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec. Zajímavostí je, že svitavská centrála je jedna z nejmenších v celém regionu. To sice snižuje provozní náklady, ale stavební investice to zvyšuje. Součástí výstavby skladového hospodářství musí být i manipulační plochy a opěrné zdi.
HALA USKLADNÍ 1200 TUN SOLI
Zároveň se řadí také mezi nejvíce zanedbané. Potřebná rekonstrukce se dlouho odkládala, teď nastal její čas. „Nevědělo se, jestli krajští silničáři budou provádět údržbu na silnicích první třídy, a tím pádem, jak má být hala velká. Nakonec ji nedělají, takže se mohlo přistoupit k finálnímu řešení,“ poznamenal Petr Fiala, předseda Výboru pro dopravu a dopravní obslužnost Zastupitelstva Pardubického kraje. Celý nápad uzrál minulý rok po inspekčních cestách týmu pod vedením náměstka hejtmana pro dopravu Michala Kortyše. Na stole původně ležely dvě varianty – minimalistická a maximalistická. Nakonec k realizaci dospěl kompromis mezi oběma návrhy. Ten počítá s halou o kapacitě 1200 tun soli a 600 tun inertního materiálu. „Materiál bude pod střechou, takže v zimě nenamrzne a bude možné jej okamžitě naložit a jet sypat,“ vyzdvihl jeden z přínosů nového objektu Roman Vodička, vedoucí provozního oddělení Svitavy z SÚS Pardubického kraje. Vedle této stěžejní budovy vyrostou ještě opěrné zdi pro sklad inertního materiálu a písku. Díky tomu materiál vystačí na delší část zimního období.
SILNIČÁŘI VÝRAZNĚ UŠETŘÍ
Kromě nezpochybnitelné praktičnosti přinesou nové sklady silničářům také nemalé úspory. Doposud totiž reálně hrozilo, a také se vyjma letošní mírné zimy stávalo, že během mrazivých dnů posypový materiál docházel. V tu chvíli ho museli silničáři znovu nakoupit, jenže už za „zimní“ ceny. „Minimální spotřeba je kolem šesti tisíc tun soli za rok na území kraje. Měli jsme také zimy se spotřebou přes dvacet tisíc. Několik set korun. V odebraném množství jsou to potom obrovské částky,“ upozornil Miroslav Němec. U inertního materiálu už nejde tolik o peníze, ale hlavně spolehlivost a čas. Při opakovaném zásobování nastávají logistické problémy. „Písáky jsou v době, kdy mrzne, mimo provoz a odstávky mají i lomy. Když materiál dojde, musíme nasmlouvat cizí dopravce. V létě můžeme k zásobování více využít vlastní auta, takže nám větší kapacita skladu hodně pomůže.“ Nehledě k tomu, že drtě a písky jsou a budou nedostatkové materiály. Proto naše organizace přistoupí pro výrobu a zimní údržbu k předzásobení více jak na jednu sezónu.
STĚHOVÁNÍ NA PODZIM
Nové skladové hospodářství by mělo být podle plánu hotové do konce září. To je důležitý termín. „Je potřeba, abychom před zimním obdobím, které začíná 1. listopadu, stihli sklady naplnit materiálem. V tomto termínu jsme schopni se předzásobit ještě za nižší ceny,“ řekl Roman Vodička. Svitavští silničáři se v zimě také potýkají s jedním nepříjemným geografickým faktem. Městem procházejí hned tři frekventované silnice první třídy – I/34, I/35 a I/43. „Jedničky” sice Správa a údržba silnice Pardubického kraje neobstarává, ale provoz na nich přirozeně generuje mnohem větší zátěž i pro okolní komunikace.
ZLEPŠÍ SE TAKÉ ZÁZEMÍ
Ve druhé fází renovace svitavského areálu vznikne přestavbou stávajících prostor nové zázemí pro zaměstnance. „Když jsem před necelými dvěma lety navštívil všechna cestmistrovství v kraji, právě ve Svitavách jsem byl překvapen velmi špatnými podmínkami,“ uvedl náměstek hejtmana Michal Kortyš. „Proto jsem bojoval za změnu této situace. Nyní jsem rád, že úsilí nepřišlo vniveč a nové důstojné zázemí se brzy stane realitou.“ V projektu za zhruba šest milionů korun, který zatím nemá zhotovitele, se počítá s novými šatnami, záchody, sprchami, sušárnou na oblečení a boty, či prací místností. Na novou kancelář se mohou těšit také dispečeři zimní údržby. V nových šatnách by se silničáři měli převlékat už na podzim. Cílem je, aby se vše stihlo před náročným zimním obdobím. Do té doby budou zaměstnanci využívat provizorní prostory.
PR
- Podrobnosti:
- Kategorie: Publicistika
- Zveřejněno 5. 5. 2020 13:11
Inzerce v Evropských novinách
Spolupracujte s námi a inzerujte v tištěném i webovém vydání.
Více info zde.
Rozhovory
-
Ochrana zvířat ve Francii
O ochraně zvířat ve Francii jsme si povídali s tiskovou zástupkyní organizace La Spa Muriel...
-
„Být Michalákovi občany Spojených států, tak jsou kluci už dávno ve své vlasti,“
tvrdí v rozhovoru o českých dětech odebraných v Norsku rodičům europoslanec Tomáš Zdechovský ...
-
„Evropská unie měla dávno přestat řešit hlouposti jako jednotné zásuvky a měla se zabývat problémem svojí bezpečnosti. To zanedbala,“ tvrdí bývalý náčelník Vojenské zpravodajské služby ČR, bezpečnostní expert Andor Šándor
(Evropské noviny - 6/2015) K evropským břehům míří plavidla plná lidí z Afriky, azyl na starém...
Evropské instituce
-
Evropský účetní dvůr
Zatímco v minulých číslech Evropských novin jsme se zaměřili hned na dvě významné soudní instituce, tentokrát se v naší pravidelné rubrice podíváme do světa financí. V našem hledáčku je totiž...