Pardubický kraj je připravený čerpat peníze na silnice
raje každoročně získávají státní příspěvek na opravy a rekonstrukce silnic II. a III. třídy. Obvyklá částka, která prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury do regionů putuje, činí celkem čtyři miliardy korun. Kraje si jí rozdělují podle jednoduchého klíče, kterým je délka spravované silniční sítě. Letos samosprávy požádaly prostřednictvím Asociace krajů ČR o příspěvek vyplacený na letošní i příští rok, chtějí tedy celkem osm miliard korun. „Pro nás to vycházelo na zhruba 250 milionů na rok,“ říká náměstek hejtmana Pardubického kraje pro dopravu a dopravní obslužnost Michal Kortyš.
„Pokud by taková částka dopadla i letos, bylo by to skvělé,“ říká náměstek Kortyš. „Mám jen trochu obavy, aby stát opět neřekl, že ze státního rozpočtu bude jen půlka a ta druhá prostřednictvím evropských dotací. Tento dotační titul bohužel nemůžeme použít na jakékoliv naše silnice.“
PŮLMILIARDA PRO KRAJ
Kraje měly předběžný příslib, že i letos půjdou do regionů na silnice čtyři miliardy. Pak ale přišla koronakrize a s ní samozřejmě nutnost posléze zvýšenými investicemi povzbudit narušenou ekonomiku. Proto kraje ve spolupráci s odbornou silničářskou veřejností přišly s požadavkem na „uvolnění finančních prostředků na modernizace a rekonstrukce silnic II. a III. třídy pro kraje ve prospěch zaměstnanosti, udržení stavebních kapacit a restartu české ekonomiky po ukončení pandemie koronaviru“. Kapitola dopravy je u všech krajů navíc velmi poznamenaná v důsledku krizových opatření v oblasti dopravní obslužnosti. Podle odhadů jen do konce letošního dubna budou škody ve veřejné autobusové a železniční dopravě ve všech krajích ve výši kolem 1,3 miliardy korun. Osmimiliardová injekce do oprav silnic II. a III. třídy by tak velmi pomohla. „Zatím v této oblasti nepadlo žádné rozhodnutí,“ uvedl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje a viceprezident Svazu dopravy ČR Miroslav Němec. Pokud by stát do krajů osm miliard poslal, pro Pardubický kraj by to znamenalo na opravy silnic částku přibližně 514 milionů korun.
PROJEKTY JSOU PŘIPRAVENÉ
Prostředky, které do regionálních silnic přicházejí od státu, se do krajských pokladen pravidelně dostávají se značným zpožděním. Kraje tuto praxi dlouhodobě kritizují, zároveň se ale na čerpání prostředků důkladně připravují tak, aby okamžitě mohly investovat. „Projekty máme plně připraveny k realizaci,“ ubezpečuje ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec. „Jsou navrženy zejména dlouhodobě uvažované tituly, jako například silnice v Moravanech, silnice ze Svitav k Hotelu U Jelena, silnice z Miřetic do Včelákova, dále silnice Jablonné nad Orlicí - Bystřec a další.“
Pardubický kraj společně se svými silničáři počítají se zmíněnou částkou 514 milionů korun, přičemž rozepsány má projekty ve výši až 560 milionů. „Pokud dostaneme peníze, rozhodně je nebudeme uskladňovat a používat až někdy časem. Také by se mohlo stát, že by přišla další vlna a prostředky by nebyly. Proto se domnívám, že by měly být investovány,“ dodává k tomu náměstek hejtmana Kortyš.
PŘIPRAVENI NA RŮZNÉ VARIANTY
Vedle pravidelného pozdního dodání přidělené podpory vloni stát kraje nepříjemně překvapil i tím, že čtyřmiliardový příspěvek rozdělil na dvě části. Jedna šla přímo ze státní kasy, druhá z evropských fondů. Ovšem evropské prostředky mají omezené využití, nelze je například investovat do okrajových silnic krajské sítě. Pardubický kraj se tak musí připravit na variantu, kdy osm miliard pošle stát přímo ze svého, i na variantu, kdy podporu bude opět dělit na dvě poloviny. „Máme připravený seznam silnic, jsme připraveni i na to, že by část podpory byla z evropských dotací a čekáme na rozhodnutí, jakým způsobem peníze budou čerpány. Máme tedy strukturovaný seznam, který počítá i s případnými evropskými dotačními prostředky,“ tvrdí náměstek hejtmana Michal Kortyš. „Připravení jsme, máme i stavební povolení. Do přípravy projektů dáváme každoročně třicet až čtyřicet milionů. Správa a údržba silnic Pardubického kraje je v tomto směru připravená skvěle.“
JDE O ČAS
Velmi zásadní otázkou pro kraje bude to, kdy peníze od státu přijdou. Stavební sezóna už dávno začala a rozhodnutí o přidělení prostředků stále není. „Jsme v květnu, počítám, že během měsíce se rozhodne... Bude to kalup na podzim, ale myslím, že to stavební firmy zvládnou,“ věří náměstek Kortyš. Na závazné rozhodnutí vlády netrpělivě čekají i silničáři, kteří jsou připraveni okamžitě celý proces čerpání a využití prostředků spustit. „Problém je s mostními objekty, které musí být průjezdné nejpozději do konce listopadu. U silničních staveb by při pozdním uvolnění finančních prostředků nedošlo k plné prostavěnosti. Limitní termín je zde půlka června,“ říká k tomu ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.
PR
- Podrobnosti:
- Kategorie: Publicistika
- Zveřejněno 9. 6. 2020 10:38
Inzerce v Evropských novinách
Spolupracujte s námi a inzerujte v tištěném i webovém vydání.
Více info zde.
Rozhovory
-
Ochrana zvířat ve Francii
O ochraně zvířat ve Francii jsme si povídali s tiskovou zástupkyní organizace La Spa Muriel...
-
„Být Michalákovi občany Spojených států, tak jsou kluci už dávno ve své vlasti,“
tvrdí v rozhovoru o českých dětech odebraných v Norsku rodičům europoslanec Tomáš Zdechovský ...
-
„Evropská unie měla dávno přestat řešit hlouposti jako jednotné zásuvky a měla se zabývat problémem svojí bezpečnosti. To zanedbala,“ tvrdí bývalý náčelník Vojenské zpravodajské služby ČR, bezpečnostní expert Andor Šándor
(Evropské noviny - 6/2015) K evropským břehům míří plavidla plná lidí z Afriky, azyl na starém...
Evropské instituce
-
Evropský účetní dvůr
Zatímco v minulých číslech Evropských novin jsme se zaměřili hned na dvě významné soudní instituce, tentokrát se v naší pravidelné rubrice podíváme do světa financí. V našem hledáčku je totiž...